Hae
Johanna Tolppola

Jungin arkkityypit – Oletko sankari vai narri?

Ootko sä kuullut mitkä ovat Jungin määrittelemät persoonan arkkityypit? Itse törmäsin ensimmäisen kerran näin tarkalla tasolla kyseisiin arkkityyppeihin yrityksen brändistrategian luomisprosessissa.

Ihan niin kuin ihmisiä, niin myös brändejä määritellään näiden arkkityyppien mukaan. Erona toki se, että ihminen ei itse voi valita mihin kuuluu, vaan sen määrittelee ihmisen oma persoona, kun taas yritys voi brändin rakennus hetkellä päättää minkälaisen arkkityypin pohjalta koko yrityksen brändi rakennetaan. Kaikissa ihmisissä on varmasti ripaus kaikkia Jungin esimerkkejä, mutta pääpaino on kahdessa eri arkkityypissä jaolla 70%/30%.

Jungin arkkityypit

 

Viaton

Viattoman motto on olla vapaasti oma itsensä. Viaton haaveilee paratiisista ja hänen tavoitteena on olla onnellinen. Suurin pelko on, että hän tekee jotain väärin ja häntä rangaistaan.  Viattoman vahvuus on usko ja optimismi.

 

Jokamies ”the everyman”

Jokamies on tavallinen ihminen sukupuolesta riippumatta, se hyvä naapuri ja tunnollinen kansalainen. Jokamiehen motto on, että kaikki miehet ja naiset on yhdenvertaisia. Hän haluaa olla yhteydessä muihin ihmisiin ja olla osa jotakin. Suurin pelko on tulla hylätyksi tai erottautua liikaa joukosta. Suurin heikkous on itsensä menettäminen, koska haluaa sulautua joukkoon. Vahvuuksia on realismi ja empatia.

 

Sankari

Sankari on taistelija, pelastaja, supersankari, sotilas, voittaja ja se tiimipelaaja. Sankarin motto on, jos on tahtoa, on myös tie. Sankari tekee rohkeita tekoja ja haluaa olla hyvä kaikessa mitä tekee. Sankarit muuttavat maailmaa. Sankarin heikkous on, että hän aina tarvitsee uusia haasteita.

 

Hoitaja ”caregiver”

Hoitajan motto on, että rakasta naapuriasi samalla tavalla kuin itseäsi. Hänen suurin halu on suojella ja auttaa muita. Hoitaja tekee asioita toisten puolesta. Hänen heikkouksiaan on marttyyriys ja mahdollinen hyväksikäyttö.

 

Tutkija

Tutkijan suurin halu on tutkia maailmaa. Hänen tavoitteena on kokea parempi, autenttisempi ja tyydyttyvämpi elämä. Suurin pelko on sisäinen tyhjyys, loukkuun jääminen, elämä muiden vaatimusten mukaan. Hänen heikkouksiaan on päämäärätön haahuilu. Vahvuuksia on kunnianhimo ja uskollisuus omalle sielulle.

 

Kapinallinen

Kapinallisen motto on, että säännöt on tehty rikottavaksi. Hän haaveilee kostosta tai vallankumouksesta ja tavoitteena on kaataa kaikki mikä ei toimi. Suurin pelko on olla voimaton tai tehoton. Hänen tarkoitus on häiritä, tuhota tai järkyttää.

 

Rakastaja

Rakastajan motto on; olet ainoa. Hän haaveilee läheisyydestä ja kokemuksista. Hänen tavoitteena on olla suhteessa, työskennellä ja elää ympäristössä, jota rakastaa. Hänen suurin pelkonsa on yksin oleminen, olla ei toivottu, olla seinäkukka. Hänen heikkoutensa on halu miellyttää muita. Hänen vahvuuksia on intohimo, kiitollisuus, arvostus ja sitoutuminen. Rakastaja on kumppani, ystävä, puoliso, tiiminrakentaja.

 

Luoja/taiteilija

Motto on: Jos voit kuvitella, voit myös tehdä sen. Luojan tavoite on toteuttaa visiotaan ja luoda pysyvää arvoa. Suurin pelko on keskinkertaisuus.  Hän haluaa luoda kulttuuria ja ilmaista omaa näkemystään. Hänen heikkouksiaan on perfektionismi ja huonot ratkaisut. Hänen lahjakkuutensa koostuu luovuudesta ja mielikuvituksesta. Luojat ovat taiteilijoita, keksijöitä, muusikoira, kirjailijoita, unelmoijia.

 

Narri

Narrin motto on: YOLO; you only live once. Narri haluaa elää hetkessä ja nauttia täysillä. Hänen tavoitteena on pitää hauskaa ja keventää maailmaa. Suurin pelko on tylsyys. Hänen heikkouksiaan on kevytmielisyys ja ajanhukkaan heittäminen. Lahjakkuutena on ilo. Narri tunnetaan myös jokerina, huijarina, koomikkona.

 

Viisas

Viisaan motto on, että totuus vapauttaa sinut. Hän haluaakin aina löytää totuuden. Viisaan tavoite on käyttää älykkyyttään maailman ymmärtämiseen. Suurin pelko on tietämättömyys. Hän etsii tietoa. He ovat viisaita ja älykkäitä.

 

Taikuri

Taikurin motto on: minä laitan asiat tapahtumaan. Taikuri haluaa ymmärtää maailmankaikkeuden peruslait ja hän haluaa toteuttaa unelmiaan. Hänen tavoitteenaan on elää elämäänsä oman visionsa mukaan. Hän on erittäin lahjakas löytämään Win-Win-ratkaisuja, mutta heikkoutena on manipuloitavaksi tuleminen. Taikurit ovat karismaattisia johtajia, visionäärejä, keksijöitä jne.

 

Hallitsija

Hallitsijan motto on, että voima ei ole kaikki vaan se on ainoa asia. Hänen tavoitteena on vaurastua, menestyä. Hallitsija haluaa hallita ja käyttää valtaa. Heikkoutenaan on kyvyttömyys delegoida ja autoritaarisuus. Hallitsijat ovat politikkoja, johtajia, roolimalleja jne.

Lähde: Conorneill

mitkä arkkityypit korostuu omassa persoonassasi?

Kuten sanoin meissä kaikissa on varmasti ripaus näitä kaikkia, mutta yksi on kaikilla se hallitseva. Uskon, että itsessäni on eniten taikuria ja loput luojaa, koska näistä kahdesta tunnistan eniten omia persoonallisuuspiirteitä. Ripaus hallitsijaa löytyy myös.

Yritykselle valitut arkkityypit  määrittelee koko yrityksen strategian ja tavan toimia; minkä puolesta puhutaan, miten puhutaan, mistä puhutaan, mitä tavoitellaan ja miten jne.

 

Lue myös: Näin poliisi huomioi lapsiperheitä

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *