Mitä Instagram Storyn analytiikka kertoo
Multa monesti kysytään mitä Instagram Storyn analytiikka kertoo, varsinkin nyt kun sinne on tullut uusia määritelmiä. Tässä postauksessa jaan teille Instagram Storyn reaktiot ja niiden selitykset.
Mitä Instagram Storyn (tarinan) analytiikka kertoo
Vuorovaikutukset
Kertoo määrän niistä toiminnoista, joita ihmiset tekevät ollessaan vuorovaikutuksessa tarinan kanssa.
Tämän alla näkyy normaalisti mitä vuorovaikutuksia ihmiset tekevät esim. tarran napautukset, vierailut profiilissa, vastaukset, jaot, jne.
Seuraamiset
Kuinka moni henkilö on tarinan jälkeen / perusteella alkanut seurata sinua.
Kattavuus / tavoitetut tilit
Kuinka moni yksittäinen henkilö on nähnyt tarinasi. Jos kattavuus on korkeampi kuin omien seuraajien määrä, niin tiedät että tarina on kerännyt paljon näkyvyyttä ja olet tavoittanut potentiaalisia uusia seuraajia. Normaalisti kumminkin kattavuus on noin 20-40% omien seuraajien määrästä, riippuen kuinka aktiivinen stoorien tekijä olet ja mitä sisältöä luot.
Näyttökerrat
Näyttökerrat kertovat kuinka monta kertaa tarinaasi on katsottu eli laskee yhteen kaikki katselukerrat. Esim. jos sama henkilö on katsonut tarinan vaikka 10 kertaa, niin luku laskee mukaan kaikki ne kerrat.
Navigointi (luku laskee yhteen alla olevat toiminnot);
Eteenpäin
Määrä kertoo kuinka moni on klikannut tarinan aikana ruudun oikeaa puolta seuraavaan tarinaasi. Tämä on tosi yleistä, koska ihmiset eivät vain malta katsoa tarinoita loppuun.
Taaksepäin
Kertoo kuinka moni on klikannut ruudun vasenta puolta tarinan aikana ja halunnut katsoa edellisen tarinan uudelleen.
Seuraava tarina
Määrä kertoo kuinka moni on swaipannut seuraavaan henkilön tarinoihin. Tämä kertoo, ettei tarinasi ole vain ollut tarpeeksi mielenkiintoinen, että katsoja olisi halunnut nähdä enempää tarinoitasi.
Innostunut
Innostunut ei valitettavasti nimensä mukaisesti tarkoita sitä, että kuinka moni henkilö on tarinasi perusteella innostunut. Luku kertoo, että kuinka moni henkilö on kesken tarinasi joko sulkenut koko Instagramin tai lopettanut tarinoiden katsomisen. Vaikka tämä kuulostaa negatiiviselta, niin se ei sitä välttämättä ole, koska katsojalle on saattanut tulla vain ns. muuta tekemistä.
Mitä analytiikasta voi päätellä
Kaikessa yksinkertaisuudessaan analytiikkaa kannattaa hyödyntää oman sisällön suunnittelussa. Näet mitkä tarinat aiheuttavat reaktioita ja mitkä tarinat selvästi kiinnostavat omia seuraajia. Näet myös mitä tarinoita omat seuraajasi eivät jaksa katsoa loppuun jne.
Lue myös: Avaimet menestymiseen