Hae
Johanna Tolppola

Markkinoinnin Megatrendit 2020

Päätin loikata hieman syvemmälle oman alani ilmiöihin ja uskaltauduin kirjoittamaan näinkin suuresta aiheesta kuin Markkinoinnin megatrendit 2020. Olen ura-aiheisia kirjoituksia aikaisemmin tehnytkin blogini puolelle, joten aihepiiri ei sinänsä ole täysin vieras teille vakiolukijoilleni.

Kun puhutaan megatrendeistä, tarkoitetaan kehityssuuntauksia, jotka tapahtuvat maailmanlaajuisesti ja joilla on suuria vaikutuksia koko yhteiskuntaan.

Sitra julkaisee joka vuosi vuoden Megatrendit ja tänä vuonna ne olivat seuraavat:

1)  Ekologisella jälleenrakennuksella on kiire 

2) Väestö ikääntyy ja monimuotoistuu

3) Verkostomainen valta voimistuu 

4) Teknologia sulautuu kaikkeen 

5) Talousjärjestelmä etsii suuntaansa 

Miten nämä vaikuttavat markkinointiin ja mitä muita meneillään olevia suuria kehityssuuntia on markkinoinnin saralla?

Markkinoinnin megatrendit 2020

Vastuullisuus

Kuluttajat ovat jo useamman vuoden puhuneet vastuullisuudesta ja vihreistä valinnoista. Tästä huolimatta massojen ostokäyttäytymiseen tämä ei ole vaikuttanut. Paremmat valinnat ovat näkyneet lähinnä pienemmissä segmenteissä. Nyt olemme kumminkin tulleet pisteeseen, jossa kuluttajien ympäristötietoisuus ei ole pelkästään kasvanut, vaan tullut myös merkitykselliseksi, jolloin katseet siirtyvät yritysten vastuullisuuteen ja sen todentamiseen. Markkinoinnin kannalta se tarkoittaa läpinäkyvää viestintää.

Tekoäly

Yritykset tulevat yhä enemmän hyödyntämään markkinoinninautomaatiota.  Tekoäly on avain yhä henkilökohtaisempaan markkinointiin, jonka avulla yrityksen mainos/viesti voidaan kohdentaa juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa niin, että mainos on kuluttajalle relevantti. Jo nyt pystymme kohdentamaan hyperlokaalisti hyvin tarkkaan rajatuille kohderyhmille erilaisia viestejä.

Audio

Audio jatkaa nousuaan. Podcastit menevät vielä ammattimaisempaan suuntaan ja niitä tullaan kaupallistamaan enemmän. Äänimaailman merkitys eri tiloissa kasvaa. Kuluttajat etsivät paikkoja ilman ärsykkeitä, jolloin myös hiljaisuuden tärkeys lisääntyy. Yritykset miettivät visuaalisen ilmeen rinnalla mille yritys kuulostaa.

Nanovaikuttajat

Yritykset siirtyvät isoista vaikuttajista nanovaikuttajiin, joilla on tiivis ja uskollinen seuraajakunta. Isojen vaikuttajien kampanjat eivät ole niin henkilökohtaisia ja autenttisia, kuin nanovaikuttajien.

Henkilövaikuttajat tulevat osaksi yritysmielikuvan rakentamista.  Yritykset tulevat käyttämään omaa henkilökuntaa ns. brändilähettiläinä. Tämä tulee näkymään työntekijätasolla, mutta myös johtajissa. Tällä rakennetaan niin yritys- kuin työnantajamielikuvaa.

Aito keskustelu kuluttajan/asiakkaan kanssa

Kuluttajia kiinnostaa kohtaamiset, joissa he kokevat saavansa jotain henkilökohtaista. Yleiset brändimainokset eivät puhuttele samalla tavalla, kuin tarkkaan räätälöidyt ja kohdennetut viestit. Kuluttajien vaatimukset kasvavat niin asiakaspalvelua, kuin markkinointia kohtaan. Yritysten on oltava valmiina vuoropuheluun ja reagoimaan välittömästi niin positiivisiin, kuin negatiivisiin keskustelun avauksiin.

Miten olla mukana kehityksessä

Joka ikinen markkinoija on kohdannut edellä mainittuja asioita työelämässään lähivuosien aikana. Jos ei vielä ole ollut mukana näissä ilmiöissä, niin varmasti on kuullut puhuttavan.

Ihan samalla tavalla markkinointialalla on vuosia puhuttu videon merkityksestä, mutta silti Facebookin feedi täyttyy yritysten still-mainoksista.

Valinta on meidän; mihin me itse uskomme, mihin omat resurssit riittävät sekä miten paksu on lompakko, jonka sisällä on yrityksen markkinointibudjetti. Toki hyvillä yhteistyökumppaneilla ja eteenpäin menevällä työkulttuurilla on iso merkitys.

Xo

Johanna

Seuraa Instagramissa: @johannatolppola

2 kommenttia

  1. Alona kirjoitti:

    Kiitos hyvästä ja informatiivisesta postauksesta! Täydellisesti esille tuotu postaus! 🙌

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *