Hae
Johanna Tolppola

Yritys – Näin valitset oikean vaikuttajan yhteistyöhön

Tässä kirjoituksessa jaan vinkit, miten yritys voi valita juuri heille sopivan vaikuttajan yhteistyöhön. Samalla paljastan milloin maksat liikaa, tai liian vähän!

Näin valitset oikean vaikuttajan yhteistyöhön

1. Kohderyhmä

Jokaisella yrityksellä on oma kohderyhmä, jota haluaa markkinoinnilla tavoittaa. Ihan perinteisten markkinointikanavien valinnassa pätee samat pelisäännöt, kuin vaikuttajamarkkinoinnissa. Perinteisten kanavien sijaan mieti missä somekanavassa oma kohderyhmäsi viettää eniten aikaa ja kuka vaikuttaja puhuttelee juuri tätä kohderyhmää. Esimerkiksi haluatko tavoittaa paljon nuorisoa vai hyvinvoinnista kiinnostuneita nuoria aikuisia tai vaihtoehtoisesti 35-44 vuotiaita ostovoimaisia naisia?

2. Brändi

Kun seuraavan markkinointikampanjan pääkohderyhmä on selvillä, mieti kuka vaikuttaja puhuttelee tätä kohderyhmää ja sopii myös yrityksen brändiin. Sinulla varmasti on hyvin tarkasti määritelty oman brändisi arvot ja brändiattribuutit, joita voit hyödyntää vaikuttajan etsimisessä. Esimerkiksi jos brändisi brändiattribuutteja on rohkeus ja ympäristöystävällisyys, niin etsi vaikuttaja, joka viestii samoja arvoja. Oikea brand match on erityisen tärkeää. Jopa törkeämpää, kuin seuraajien määrä!

3. Tarkempi katsaus seuraajiin

Kun löydät vaikuttajat kampanjaasi, niin selaa hänen seuraajiaan. Jos kampanjasi kohderyhmä on suomalaiset, niin tarkista että suurin osa seuraajista on suomalaisia. Pyydä tarjouksen yhteydessä myös aina luvut vaikuttajan kanavasta. Sisällytä näihin myös maakohtaiset tunnusluvut (syy tähän selviää hinnoittelussa).

Älä kumminkaan tuijota pelkkiä seuraajia. Vaikuttaja saattaa tavoittaa paljon enemmän ihmisiä mitä seuraajamäärässä lukee ja päin vastoin! Pyydä aina nähtäville myös viikon näyttökerrat ja kattavuus sekä keskiarvo yksittäisen julkaisun kattavuudesta ja näyttökerrasta.

4. Tavoite

Myös kampanjasi tavoite vaikuttaa siihen minkälainen vaikuttaja kannattaa yhteistyöhön valita. Jos tavoitteena on saada mahdollisimman paljon tunnettuutta laajassa kohderyhmässä, niin valitse isoja ja superisoja vaikuttajia.

Jos tavoitteenasi on vaikka lanseerata tuote hyvin rajatulle kohderyhmälle, kannattaa valita useampi pienempi vaikuttaja, jonka kohderyhmä on juuri oikea.

5. Luovat ideat

Vaikuttajan valinnassa kannattaa huomioida myös vaikuttajan luovuus. Minkälaisia kampanjoita hän on aikaisemmin tehnyt, voisiko kyseisen vaikuttajan kanssa tehdä jotain todella luovaa. Muista aina, että vaikuttajamarkkinoinnin suurimmista hyödyistä on mahdollisuus mitä luovimpiin ratkaisuihin.

5. Mitattavuus

Kaikilla kampanjoilla ja kanavilla tulee olla omat mittarit. Mieti jo ennakkoon mikä on kampanjan tavoite vaikuttajamarkkinoinnin osalta ja miten sen mittaat. Voit sparrailla tästä myös vaikuttajan kanssa.

6. Hinta

Tämä voi tulla yllätyksenä, mutta hinta ei määräydy pelkästään seuraajien mukaan! Sen takia ole aina todella tarkkana paljonko maksat ja mistä.

Hintaan vaikuttavia tekijöitä:

  • Seuraajat (määrä, laatu, mistä seuraajat ovat)
  • Tilin kattavuus ja näyttökerrat
  • Julkaisujen kattavuus, näyttökerrat ja sitoutuneisuus
  • Vaikuttajan julkisuusarvo

Esimerkki kuvitteellisesta tilanteesta:

Superiso vaikuttaja, jolla on vaikka yli 100 000 seuraajaa Instagramissa pyytää yhteistyöstä 3 000 euroa. Keskisuuri vaikuttaja, jolla on 30 000 seuraajaa Instagramissa pyytää 800 euroa. Superison vaikuttajan seuraajissa vain 30% on suomalaisia, kun taas keskisuuren vaikuttajan seuraajista 98% on suomalaisia. Joten superiso vaikuttaja tavoittaa tilillään 30 000 suomalaista, kun taas keskisuuri vaikuttaja tavoittaa 29 400 suomalaista eli miltei saman verran. Jos brändisi kohderyhmä on suomalaiset, niin totta kai sijoita mieluummin 800 euroa kuin 3 000 euroa ja tavoitat saman verran omaa kohderyhmää.

Toinen esimerkki kuvitteellisesta tilanteesta:

Kaksi vaikuttajaa, joilla kummallakin on 10 000 seuraajaa. Toinen vaikuttajista on todella aktiivinen somessa ja toinen taas päivittää somea harvemmin. Harvemmin somea päivittävä vaikuttaja pyytää yhteistyöstä 350 euroa + alv, kun taas aktiivisesti somea päivittävä pyytää 500 e + alv. Seuraajamäärä on kumminkin sama, mutta aktiivisella vaikuttajalla näyttökerrat ovat yli 300 000 viikossa, kun taas ei aktiivisella vaikuttajalla ne pyörivät 10 000 – 30 000 viikkotasolla. Eli tällöin kannattaa ehdottomasti maksaa enemmän aktiivisesta vaikuttajasta, jonka luvut ovat merkittävästi paremmat.

Toivottavasti tämä auttaa sinua valitsemaan oikean vaikuttajan yhteistyöhön! 

Seuraa myös somessa!

Lue myös: Oletko sankari vai narri – Jungin arkkityypit