Hae
Johanna Tolppola

Instagramin algoritmi – miten se oikeasti toimii

Puhutaanpa pieni hetki sosiaalisesta mediasta ja paljon ajatuksia herättävästä Instagramin algoritmista.

Sosiaalisen median historia 

Ennen kuin mennään syvemmin tähän päivään, niin mietitään hetki menneisyyttä. Sosiaalinen media ei suinkaan ole syntynyt Facebookin myötä vuonna 2004, vaan tätä ennen oli myös paljon eri sosiaalisen median kanavia. Ihmiset herkästi mieltävät somekanaviksi yhteisölliset palvelut, joihin voi lisätä kuvia ja olla keskustelussa muiden kanssa. Aikuisten oikeasti somekanavia on satoja, tuhansia, jne. Esimerkiksi kun otat kantaa Iltalehden sivuilla, miten Lumi yllätti autoilijat -artikkeliin olet kanssa käymisessä myös muiden ihmisten kanssa eli käytät sosiaalista mediaa. Karkeasti voidaan vetää yhteen, että sosiaalinen media on kaikkialla siellä missä sinulla on mahdollisuus olla kontaktissa muiden kanssa ja luoda sisältöä, oliko sisältö sitten oma mielipide, kommentti, keskustelu, blogikirjoitus, jne.

Vuonna 2004 perustettiin Facebook, joka toi sosiaalisen median ns. uudelle tasolle. Facebook keräsi nopeasti paljon käyttäjiä ympäri maailmaa. Instagram perustettiin taas vuonna 2010 ja pari vuotta myöhemmin Facebook osti Instagramin.

Instagramin algoritmi

Vuosien saatossa mm. Facebook on muuttanut muotoaan ns. edulliseksi ja helposti kohdennettavaksi mainoskanavaksi. Jos olet vielä siinä uskossa, että kaikki 5000 sivusi tykkääjää näkevät kaikki mitä julkaiset, niin nyt on aika puhkaista kupla. Oikeasti vain muutama prosentti sivusi tykkääjistä näkevät julkaisusi ilman mainosrahaa. Tämä sama pätee hieman lievemmässä suhteessa myös Instagramiin.

Kun Instagram perustettiin sen algoritmi toimi hyvin yksinkertaisesti: näet seuraamiesi julkaisut siinä järjestyksessä, kuin ne on laitettu. Tämä on kumminkin nyt muuttunut ja aiheuttaa mm. vaikuttajilla hieman päänvaivaa.

Miten Instagramin algoritmi sitten toimii? Huhuja, mututuntumia ja omia kokeiluja. Niitä on tarjolla joka tuutista, mutta miten erottaa mikä on totta ja mikä ei. Itse uskon eniten niihin artikkeleihin mitkä perustuvat siihen mitä Instagram on itse kertonut.

Instagram on tiedotteissaan kertonut, että algoritmi toimii itseasiassa hyvinkin yksinkertaisesti: algoritmi nostaa niitä julkaisuja enemmän esiin, mitkä saavat aikaan reaktioita. Eli kun julkaiset kuvan, joka ei aiheuta kommentteja / tykkäyksiä algoritmi lukee, että sisältösi ei kiinnosta ketään ja sitä ei kannatta ensimmäisten joukossa seuraajiesi feedissä näyttää. Kuva ei kumminkaan katoa minnekään, vaan se hukkuu seuraajiesi feedin häntäpäähän. Jos sun seuraajalla on 10 seurattavaa, niin se löytyy kumminkin aika nopeasti feedin lopusta, mutta jos seuraajallasi on 100 tai 1000 seurattavaa, niin silloin kuvasi hukkuu luonnollisesti massaan. Instagram ei siis piilota kenenkään kuvia, vaan he vaikuttavat ainoastaan siihen järjestykseen, miten kuvia kenellekin näytetään.

Joka ikisen ihmisen feedi on erilainen ja se muodostuu siitä, miten esim. itse on reagoinut seurattavien ihmisten kuviin, IG-stooreihin, jne. Algoritmi tunnistaa ne henkilöt kenen kanssa olet eniten yhteydessä, jonka takia näiden ihmisten julkaisut nousevat ensimmäisenä esiin omassa feedissä.

Sosiaalinen media on sosiaalinen media

Sosiaalisen median koko tarkoitus on olla verkkoympäristö, jossa ollaan sosiaalisessa kanssakäymisessä muiden kanssa. Eli algoritmi suosii myös niitä tilejä ketkä käyttävät Instagramia aktiivisesti, kommunikoivat omien seuraajien ja tuntemattomien ihmisten kanssa sekä käyttää Instagramin tarjoamia palveluita aktiivisesti. Tämä vaatii aikaa, työtä ja sitoutuneisuutta, joka ei kaikille ole mahdollista. Itse painin ihan saman ajankäyttöhaasteen kanssa. 🙂

Jos haluat saada enemmän näkyvyyttä Instagramissa ja tätä kautta myös uusia seuraajia, niin ole sosiaalinen ja aktiivinen. 🙂 Suosittelen myös kaikille vaikuttajille niin isoille, kuin pienille ottamaan käyttöön yritysprofiilin, jonka kautta pystyy itse katsomaan analytiikasta, milloin omat seuraajat ovat aktiivisimmillaan, mikä sisältö heitä kiinnostaa, jne. Ole myös aito. Tänä vuonna ollaan kaikissa markkinointiaiheisissa seminaareissa ja artikkeleissa painotettu aitoutta. Mitä tämä sitten konkreettisti tarkoittaa? Siitä voisin tehdä oman postauksen. 🙂

Seuraa myös IG:ssä.

2 kommenttia

  1. Heeled Adventures kirjoitti:

    Ihan supermielenkiintoinen ja kivasti kirjoitettu postaus! 🙂

    https://heeledadventures.wordpress.com/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *