Hae
Johanna Tolppola

Henkilöbrändin rakentaminen somessa

Miten henkilöbrändin voi rakentaa ja mikä henkilöbrändi edes on? Tänään halusin avata teille enemmän, miten somea voi hyödyntää oman henkilöbrändin rakentamisessa ja miksi niin edes kannattaa tehdä.

Henkilöbrändi

Henkilöbrändi syntyy imagosta ja maineesta. Mitä nämä kaksi sitten ihan konkreettisesti tarkoittaa? Imago syntyy ensivaikutelmasta, onko se sitten annettu ihan livenä tai somessa. Maine rakennetaan pitkällä aikavälillä. Henkilöbrändin kohdalla siihen vaikuttaa moni asia; miten tuot omaa osaamistasi esille, miten erotut kilpailijoista, suosittelu, keskustelun herättäminen, muistijälki, jne. Maineensa voi myös menettää todella nopeasti. Tämän takia omia sanomisia kannattaa miettiä.

Henkilöbrändi jaetaan ammattibrändiin ja persoonabrändiin. Riku Vassinen ja Antti Isokangas puhuivat tästä mm. heidän Digitaalinen Jalanjälki kirjassaan.

Persoonabrändiin vaikuttaa se, miten kohtaat muut ihmiset; oletko ystävällinen, huomioiva, jne. Eli kärjistettynä oletko nyt ystävällinen, välitön, kylmä, vai mikä tahansa. Ammattibrändiin vaikuttaa taas oma osaamisesi. Oletko oikeasti hyvä työssäsi, miten osaamisesi erottuu muista, miten tuot omaa osaamistasi esille.

Miten rakentaa henkilöbrändiä somessa

Mun mielestä henkilöbrändin rakentamisesta on hyötyä kaikille. Toki hyöty korostuu tietyissä ammateissa ja asemissa, kuten mm. yrittäjillä, politikoilla, johtoasemassa olevilla ihmisillä, jne. Silti kuka tahansa voi rakentaa omaa brändiään johdonmukaisesti ja hyötyä siitä työmarkkinoilla.

Somessa henkilöbrändi rakentuu niissä kanavissa missä olet aktiivinen. Hyviä kanavia tähän ovat mm. LinkedIn, Instagram ja blogi. Facebook voi toimia joillekin hyvänä tukikanavana, josta voi nostaa mm. mainontaan omia julkaisujaan laajemmalle yleisölle.

Omaa henkilöbrändiä rakennetaan joka päivä kaikissa julkaisuissa, joita someen laittaa sekä tietenkin jokapäiväisissä kohtaamisissa muiden kanssa.

Se mitä somessa sitten pitäisi julkaista riippuu siitä omasta alasta ja tavoitteesta. Omaa osaamista pitäisi tuoda esiin sopivissa määrin (ei siis liikaa), pitää olla vuorovaikutuksessa oman yleisön ja tuntemattomien kanssa, olla todella aktiivinen, pysyä aitoudessa ja olla suunnitelmallinen, mutta ripauksella spontaaniutta.

Tämä oli nyt vain pintaraapaisua henkilöbrändin rakentamisesta. Meillä on Vaikuttajatapahtumilla ensi viikon lauantaina Somepaja, jossa käymme vielä syvemmin läpi näitä samoja asioita ja autetaan jokaista löytämään ne avainasiat oman henkilöbrändin kannalta. Somepajaan on vielä muutamia paikkoja vapaana, joten kannattaa ehdottomasti ilmoittautua mukaan!

Somepaja-koulutus 28.9.2019.

Koulutuksessa vastataan kysymyksiin; Miten rakentaa menestyvä henkilöbrändi somessa / Miten saada oma yritystili kiinnostavaksi?

Koulutus sopii hyvin vaikuttajille, asiantuntijoille ja pienyrittäjille, jotka ovat kiinnostuneet henkilöbrändin kehittämisestä somessa.

Koulutuksen sisältö:
KUINKA KEHITTYÄ SOMEN AMMATTILAISEKSI? EROTU JOUKOSTA – TEE VAIKUTUS!

– Miten rakentaa menestyvä henkilöbrändi somessa

– Miten saada oma sometili kiinnostavaksi

– Mitä ja miten somekanavia kannattaa hyödyntää vaikuttajana, asiantuntijana tai yrittäjänä

– Kuinka tehdä sisältöstrategia ja -suunnitelma

– Kuinka muuttaa sometekeminen tuloiksi?

Tapahtumassa tarjoillaan aamiainen.

TAPAHTUMAN TIEDOT:
Tapahtuma järjestetään 28.9.2019 klo 10-14 Uma Workspace Teurastamolla.

Tapahtuman hinta 89 € /osallistuja (sis. Alv)

Sitovat ilmoittautumiset osoitteeseen: tapahtumat@vaikuttajamedia.fi

Tervetuloa!

Lue myös: Kollega Ei kilpailija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *