Hae
Johanna Tolppola

Instagramin algoritmi Reels

Tässä julkaisussa kerron miten Instagramin algoritmi toimii Reelsien eli Kelan osalta. Kuten aikaisemmassa samasta aiheesta käsittelevässä kirjoituksessa kerroin, että viime keväänä Instagram ensimmäistä kertaa avasi yleisölle, miten heidän algoritmi toimii.

Instagramin algoritmi Reels

Reels on suunniteltu viihdyttämään sinua. Aivan kuten tutki-syöte, suurin osa näkemästäsi on tileiltä, ​​joita et seuraa. Joten Instagram käy läpi prosessin, jossa he etsivät keloja, joista uskovat sinun saattavan pitää, ja sitten he näyttävät ne sen mukaan kuinka mielenkiintoisia ne ovat Instagramin mielestä juuri sinulle.

Reelsissä Instagram keskittyy kuitenkin erityisesti siihen, mikä saattaisi viihdyttää sinua. He tutkivat ihmisiä ja kysyvät pitävätkö he tiettyä kelaa viihdyttävänä tai hauskana, ja saamastaan palautteesta he oppivat mikä viihdyttää ihmisiä. Instagram haluaa myös antaa mahdollisuuden pienemmille sisällöntuottajille löytämään yleisönsä.

Instagram yrittää ennakoida kuinka todennäköisesti katsot koko kelan, pidät siitä, sanot sen olevan viihdyttävä tai hauska ja siirryt inspiraation saattelemana tekemään oman kelan.

Tässäkin tapauksessa Instagram tutkii erilaisia signaaleja, joiden perusteella he näyttävät juuri tietyt kelat sinulle:

  • Toimintasi. Mistä keloista olet pitänyt, joita olet kommentoinut ja joihin olet viime aikoina ollut tekemisissä. Nämä signaalit auttavat Instagramia ymmärtämään mikä sisältö saattaa olla sinulle olennaista.
  • Historia vuorovaikutuksesta postaajan kanssa. Kuten Tutki-syötteessä, videon on luultavasti tehnyt joku, josta et ole koskaan kuullut. Mutta jos olet ollut vuorovaikutuksessa tekijän kanssa Instagram saa käsityksen siitä, kuinka kiinnostunut saatat olla hänen jakamastaan sisällöstä.
  • Tietoa kelasta. Nämä ovat signaaleja videon sisällöstä ja sen suosiosta.
  • Tiedot julkaisseesta henkilöstä. Instagram pyrkii antamaan kaikille mahdollisuuden löytää yleisönsä.

Mitä tämä tarkoittaa sinun tekemäsi sisällön osalta

Eri videomuodot ovat yleistyneet hurjasti Instagramissa. Kun aikaisemmin oli IGTV, tarinat ja Reelsit niin nyt on vain Reelsit ja Videot. Videot-osiossa on vanhat IGTV-videot sekä feediin jakamasi muut videot. Videoiden tekemisellä on mahdollisuus kasvattaa oman Instagramin näkyvyyttä, koska Instagram pyrkii koko ajan tarjoamaan viihdykettä käyttäjilleen ja mm. Reelsit ovat tähän erinomainen keino.

Lähde siis rohkeasti tekemään erilaisia videosisältöjä. Mieti mikä olisi juuri sinun juttusi!

Lue myös: Kuinka Instagramin algoritmi toimii 2021 (Feed & Stories)

Lähde: Instagram blog