Hae
Johanna Tolppola

Päivän ammatti: somekonsultti

Päivän ammatti on selkeästi somekonsultti. Tämä tulee esiin niin LinkedInissä, kuin vaikkapa Instagramissa. Useat ovat nähneet sen potentiaalin mitä tulee tieneisteihin. Varsinkin nyt kun henkilöbrändäys, somekanavien sisällöt ja algoritmit ovat sitä ”kuuminta hottia”. Näin ollen uusia somekonsultteja tupsahtaa, kuin sieniä sateella. Potentiaalisten asiakkaitten on varmasti hankala erottaa, kuka nyt oikeasti osaa asiansa. Tällä hetkellä markkinoilla on tarjolla lukuisia verkkovalmennuksia, E-kirjoja ja kursseja. Tässä kirjoituksessa annankin vinkkejä siihen miten erotat aidosti osaavan somekonsultin, jotta saat parhaan hyödyn ja rahasi eivät mene hukkaan.

Kuinka valita itselle hyödyllinen somekonsultti

Ammattihistoria

Tämä on hyvin yksinkertaista, jos yrityksen referensseistä ei löydy markkinoinnin / sosiaalisen median menestystarinoita, niin kannattaa miettiä haluatko sinä olla testiasiakas. Totta kai kaikki aloittaa jostain ja joku on aina se ensimmäinen asiakas, mutta niissä tapauksissa kannattaa katsoa muu työhistoria. Sama pätee yksityisyrittäjiin. Ota selvää onko somekonsultilla markkinointitaustaa. Pitäisin aina hieman kyseenalaisena, jos kokemuspohja perustuu ainoastaan ”omaan henkilökohtaiseen kokemukseen”, koska silloin ei ole kokemusta tai välttämättä ymmärrystä eri alan ihmisistä / yrityksistä.

Referenssit

Referenssejä hieman sivuutettiin jo edellisessä, mutta nostan tässä vielä esiin. Kysy aina referenssejä. Minkälaisia tuloksia yritys tai yrittäjä on saanut aikaan. Referensejä olisi hyvä löytyä eri alan yrityksistä / yrittäjistä. Multa kun kysytään rerenssejä, niin kerron esimerkiksi miten vuodessa olen kasvattunut tiimini kanssa yhden yrityksen Instagram-seuraajia 3 000 -> 18 000 sekä maininnut eri alalla olevien somevaikuttajien kasvutarinoita.

Silti isoimpana referenssinä pidän omaa markkinontitaustaa niin mainos-, kuin mediatoimistosta, freelancer-hankkeista ja kuluttajabrändin markkinoinnin johtamisesta.

Ammattiymmärrys

Tämä herättää jotenkin mut aina. Kuulin yrittäjäkollegalta miten hän oli hommanut itselleen mainostoimiston auttamaan markkinoinnin ja varsinkin somemarkkinoinnin saralla. Tarjouksen hyväksymisen jälkeen selvisikin, että yrityksellä ei ollut ammattitaidosta tietoakaan. Yrittäjäkollega oli joutunut opettamaan mikä on Facebook-pikseli.

Tästä oppineena voin sanoa teille kaikille: Jos etsit ammattitaitoista somekonsulttia/yritystä, tulee hänen ymmärtää ja osata myös sosiaalisen median maksettu mainonta. Osaamisen voi hyvinkin testata vaikka kyseisellä Facebook-pikselillä.

Ihan sama rakennetaanko somessa pääasiassa vain orgaanisesti sitä henkilö- tai yritysbrändiä, mutta aina jossain vaiheessa tulee se piste, kun on järkevää markkinoida omia palveluitaan myös maksetun mainonnan puolella.

Ala kasvaa

Musta on ihan mahtavaa, että ala kasvaa ja ihmiset ovat valmiita luomaan itselleen uraa. Miettikää, että esim. vaikuttajat ovat itse luoneet kokonaan uuden ammattiryhmän. Tällä hetkellä yksi halutuimmista ammateista nuorten keskuudessa on vaikuttaja. Mun mielestä se on ihan uskomatonta ja samalla todella hienoa.

Samalla tavalla somekonsulttien määrä tulee kasvamaan, koska selkeä tarve on olemassa. Sekin on hyvä asia. Somekonsulteille voisin antaa vinkkinä, että jatkuva kehitys on kaiken a ja o, koska myös somekanavat ja markkina kehittyy. Ei myökään riitä, että taitaa vain yhden kanavan, koska asiakkaitten tarve on suurempi. On hyvä ymmärtää ihan yhtä paljon myös Facebookista, LinkendInistä, TikTokista ja olla koko ajan hereillä haistelemassa mahdollisia uusia nousevia kanavia. Tästä esimerkkinä Instagramin Reels feature. Riippuen täysin asiakkaan tarpeesta ja tavoitteesta tulee kanavakohtaiset strategiat ja sisällöt suunnitella ihan samalla tavalla, kuin Instagramissa. Sama sisältö ei myöskään jalkaudu sellaisenaan kaikkiin somekanaviin, vaan jokaisessa kanavassa on oma kohdeyleisönsä ja käyttäytymismallinsa.

Lue myös: Markkinoinnin Megatrendit

Seuraa somessa: @johannatolppola

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *